BlogRankers.com Allmänt Blog Toplist Blogglista.se bloggping Bloggtoppen.se Bloggrank.se BloggRegistret.se

måndag 19 januari 2009

Ideellt arbete

Idag satt jag och tänkte på de drabbade barnen och undrade hur man kan hjälpa dem.
Ett alternativ är ju att engagera sig i något frivillig organisation som arbetar just med dessa frågor. Jag surfade på nätet och hamnade på BRIS hemsida (Barnens Rätt I Samhället).

Det är en ideell organisation som verkar för barnens rättigheter och är helt oberoende av politik och religion. BRIS hjälper barn och ungdomar genom att ge dem stöd och råd. Alla BRIS-kontakter som de har haft ger en erfarenhet av att kunna bedöma vilka insatser som behövs för att vid sidan av myndigheternas verksamhet försvara barnens och ungdomarnas rättigheter.

På hemsidan läste jag om möjligheten att arbeta för BRIS ideellt. I de flesta fall är det att arbeta som jourare, vilket innebär att man svarar på samtal och mejl från barnen och ger dem en vuxen stöd och råd. Nästan vem som helst kan bli en jourare. Det enda som krävs är att man har fyllt 25 och har teoretisk utbildning och praktisk erfarenhet av att jobba med barn. Jag undrar om det räcker att ha läst psykologi och arbetat på dagis? Här är länken till platsen som man kan anmäla sig på.

Själv kan jag tyvärr inte göra det på grund av min ålder, men jag har kontaktat dem via mejl och frågat ifall jag kan engagera mig i BRIS genom att arbeta ideellt på ett annat sätt. Nu väntar jag på ett svar.

Nu är klockan mycket och det är dags att lägga sig. Ha det så bra mina läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar