BlogRankers.com Allmänt Blog Toplist Blogglista.se bloggping Bloggtoppen.se Bloggrank.se BloggRegistret.se

måndag 19 januari 2009

Läget i Sverige

Hej alla!

Våra föräldrar är uppvuxna i den Sverige där barnaga var en del av uppfostran. Man slog för att man älskade, sades det. Den 1 juli 1979 kom dock ett lag ut, som förbjöd all typ av våld mot barn även i skäl att uppfostra. Trots det blir tusentals barn misshandlade i Sverige varje år. Detta är katastrofalt!
Här nedan är diagram över siffrorna som jag har hittat i Brå (Brottsförebygande rådet)

Ur diagrammen ser man att antalet av den anmälda barnmisshandeln ökar drastiskt. Det kan ju bero på att man anmäler mer , men också på att det faktiskt sker fler barnmisshandelsbrott i Sverige. Situationen i verkligheten är ännu värre, eftersom de flesta brott blir aldrig anmälda och kan ske överallt utan att någon lägger märke till det. Ett barn kan bli plågad i din stad just i denna ögonblick, eller på din gata, ditt hus och till och med i lägenheten bredvid. Var inte rädd att rikta din blick mot det du kanske alltid försökt att undvika.

1 kommentar:

  1. Min vän har nyligen blivit misshandlad och jag tycker själv att det är jobbigt även om inte jag har blivit varken slagen eller trackaserad.
    Min kompis är 13 år och hennes mamma har kallat henne hora och sagt att hon inte vill ha henne upprepade gånger. Hon har även slagit henne med en sladd och dragit henne i håret så att stora hårtussar har lossnat. Det är ingen jätte alvarlig misshandel om man jämför med vad annat som har hänt men för mig är det stort och jag vet att min vän inte klarar av att höra sin mammas nanm. Idag flydde hon hem till en kompis och tänkte gömma sig där. Men bestämde sig sedan för att hon behövde stöd utav en vuxen som hennes mamma litar på och känner. Hon vände sig till sin mormor och mormodern blev mycket frustrerad. Vad som har hänt efter detta vet jag inte för hon berättade det för mormodern idag.

    SvaraRadera